Skydda

skydda lager

När din bil är rengjord och lacken har korrigerats är det dags att lägga ett skyddande lager eller två på lacken. Detta görs i allmänhet med hjälp av produkter som vanligtvis delas in i tre kategorier av beläggningar: vax, tätningsmedel och keramik.

Vax är ett naturligt förekommande ämne som har hydrofoba egenskaper. Det stöter bort vatten. Huvudingrediensen i de flesta professionella bilvaxer är Carnauba-vax. Carnauba utsöndras av en viss palm i Brasilien och tjänar till att ta bort vatten från färgen, förhindra att föroreningar fastnar på den och skydda den från skadliga UV-strålar. Ju högre koncentration av Carnauba i produkten, desto högre kvalitet.

Tätningsmedel (eller polymertätningsmedel) liknar vaxer genom att de bildar en tunn, vattentät barriär mot elementen. Men tätningsmedel är syntetiska, konstgjorda produkter. De fäster extremt bra med färgen och ger ett hårt skal. De tenderar att vara mer hållbara än vaxer och kan i vissa fall hålla i upp till ett år. Vissa bilentusiaster hävdar att Carnauba-vax har en rikare glans än polymertätningsmedel. Andra föredrar hållbarheten hos ett tätningsmedel. Hårda bilister kan använda både tätningsmedel och vax för det bästa av två världar.

Den tredje kategorin av färgskyddsmedel är keramisk beläggning. Detta alternativ är en relativt nykomling på fordonsstadiet och är den absolut högsta skyddsgraden av de tre. Keramiska beläggningar består huvudsakligen av kiseldioxid och titandioxid och skapar en stark kemisk bindning med din färg och bildar en nanokeramisk sköld över din klarlack. Keramiska beläggningar är extremt hållbara och håller från två till uppåt fem år. Men de är svåra att arbeta med och måste appliceras på en oklanderligt förberedd yta.

Gör-det-själv-produkter finns, men de är sämre än professionellt applicerade system, av vilka vissa kräver att en tekniker är certifierad för dess användning.